آموزشکتاب و استاندارد

کتاب پمپ های گریز از مرکز کاربردی

معرفی کتاب
Practical centrifugal pumps

design, operation and maintenance

عنوان کتاب:       Practical centrifugal pumps (design, operation and maintenance)

پدید آور: Paresh Girdhar، Octo Moniz

ناشر: Newnes, an imprint of Elsevier

سال نشر: 2005

موضوع: پمپ­های گریز از مرکز

کتاب پمپ های گریز از مرکز کاربردی، کتابی است با متن روان که توانسته است چند بخش مهم از حوزه دانش پمپ از جمله طراحی، انتخاب، آزمون، عملکرد، تعمیرات و بهره برداری در سایت را در خود جای دهد. از این رو موضوعات مورد بحث در این کتاب بصورت مختصر بیان شده و به بیان نکات اصلی اکتفا شده است. به عبارت دیگر کتاب مذکور بیشتر با رویکرد استفاده در حوزه مهندسان بهره بردار تالیف شده و در مقام مقایسه با کتاب هایی چون کتاب “پمپ های گریز از مرکز، نوشته گولیچ”، بصورت عمیق وارد مباحث تئوریک پمپ نشده است. در این کتاب اثری از روابط پیچیده و جداول متعدد کتاب گولیچ نبوده و روابط اصلی در حد انتقال مطلب بیان شده است. این موضوع البته نه یک نقطه ضعف که در واقع در راستای هدف استفاده از کتاب می تواند نقطه قوت نیز لحاظ گردد.

کتاب در 9 فصل نوشته شده است که هر فصل به یک بخش از دانش پمپ می­پردازد. در فصل اول مقدمه ای بر پمپ ها و اونواع آنها شامل پمپ گریز از مرکز و پمپ های جابجایی مثبت پرداخته شده است.

فصل دوم این کتاب با موضوع طراحی و ساختار پمپ ها، انواع مختلف پمپ های گریز از مرکز و جابجایی مثبت را از نظر مشخصه های کلی و معرفی اجزاء اصلی داخلی و خارجی مورد بررسی قرار می دهد.

فصل سوم به موضوع هیدرولیک پمپ های گریز از مرکز می پردازد. در این فصل مبانی هیدرولیک بطور خلاصه و کاربردی بیان شده است. پرداختن به مبحث تشابه و اثر آن در شکل پروانه های مختلف از بخش های جذاب این فصل می باشد که بخوبی ارائه شده است.

در فصل چهارم از کتاب پمپ­های گریز از مرکز کاربردی، نیروهای هیدرولیکی داخلی در پمپ های سانتریفوژ شامل نیروهای محوری و شعاعی و روابط محاسبه و تخمین آنها آورده شده است. همچنین نکاتی در خصوص روش های کاهش این نیروها بیان گردیده است.

فصل پنجم کتاب حاضر به موضوع عملکرد و کاربری پمپ سانتریفوژ در مدار می­پردازد و منحنی های عملکرد را توضیح می دهد.

در فصل ششم موضوع انتخاب پمپ و پارامترهای اصلی موثر بر آن بیان شده و نکاتی را بصورت مختصر در این باره بیان می کند.

فصل هفتم موضوع تست ها و بازرسی پمپ های گریز از مرکز پس از ساخت را در بر می گیرد. در این فصل استانداردهای مرتبط با بخش های مختلف بازرسی پمپ معرفی شده اند.

در فصل هشتم این کتاب موضوع نصب پمپ در سایت و نکات و الزامات مرتبط با نصب صحیح شامل ویژگی های فونداسیون و موارد مشابه بیان شده است.

در فصل آخر کتاب تعمیرات پمپ­های گریز از مرکز و نکاتی در خصوص پایش وضعیت ارتعاشی و روانکاری پمپ های سانتریفوژ بحث شده است. همچنین توصیه هایی در خصوص مونتاژ و دمونتاژ پمپ های عمومی و طبقاتی بیان گردیده است.

کتاب Practical centrifugal pumps (design, operation and maintenance) از جمله کتاب های خوب در حوزه کاربردی پمپ های گریز از مرکز بوده و برای مهندسان حوزه پمپ مطالب جالب و جذابی را در بر دارد.

practical centrifugal pumps
practical centrifugal pumps

 

@pumpturbo

www.pumpturbo.ir

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا